تبلیغات
cars-2011+cars90
cars-2011+cars90



پژوپژو مهم‌ترین برند فرانسوی تولید اتومبیل و بخشی از PSA Peugeot Citroen رتبه دوم بزرگ‌ترین خودروسازی‌هایی است که در اروپا به تولید مشغول می‌باشند و دارای 201690 کارمند در گروه است. این تجارت خانوادگی در سال 1810 آغاز به کار نمود.
در سال 1858 علامت تجاری به صورت شیر توسط امیلی پژو تایید شد و در سال 1891 این شرکت اولین اتومبیل خود را روانه بازار کرد.
خانواده پژو در قرن 18 تصمیم گرفتند که به تجارت بپردازند و تولید آسیاب برای محصولاتی نظیر قهوه، فلفل، و نمک را در کارهای خود قرار دادند. سپس با تولید ژیفون دامن که در آن از میله‌های استیل استفاده می‌شد، و چارچوب چتر، تیغه اره چرخ برای گاری و نهایتا تولید دوچرخه وارد بازار حامل‌ها شدند. آرمند پژو اولین تولید خود را به نام LE Grand Bi که دوچرخه‌ای از نوع penny-farthing بود(دوچرخه‌ای که چرخ قسمت جلو خیلی بزرگ است و چرخ عقب کوچک است) در سال 1882 به بازار معرفی نمود. ساخت دوچرخه در پژو تا سال‌های اخیر ادامه داشت.

رمند به زودی به صنعت اتومبیل علاقه‌مند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گاتلیب دیملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و اولین اتومبیل پژو در سال 1889 تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار، سنگین بود و حجم زیادی را اشغال می‌کرد و مدت زمان زیادی برای گرم شدن لازم داشت. در سال 1890 استفاده از موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد شد که در اتومبیل‌ها از موتورهای سوختی که توسط پانهارد و تحت لیسانس دیملر ساخته شده بود استفاده شود.

 

ین اتومبیل از بسیاری از نمونه‌های پیشین خود پیشرفته‌تر بود. سپس اتومبیل‌های بیشتری ساخته شد، در سال 1982 تعداد 29 اتومبیل، در سال 1984 تعداد 40 اتومبیل، در سال 1895 تعداد 72 اتومبیل، در سال 1898 تعداد 156 اتومبیل و نهایتا در سال 1899 تعداد 3000 اتومبیل ساخته شد. پژو اولین شرکتی بود که از چرخ‌های لاستیک‌دار در خودروهای خود استفاده نمود و همین‌طور اولین شرکتی بود که در مسابقات رالی پاریس در سال 1894 با 5 اتومبیل شرکت نمود و توانست رتبه‌های دوم، سوم و پنجم را کسب نماید. سپس سال بعد با سه اتومبیل در مسابقات شرکت کرد و این بار از لاستیک‌های ساخت میشلن استفاده کرده بود که این لاستیک‌ها توانستند کیفیت خود را در این مسابقات نشان دهند.

در سال 1896 اولین موتور توسط شرکت ساخته شد و دیگر نیازی به خریدار موتور از دیملر نبود. اولین مدل موتور 6کیلو وات قدرت داشت، به صورت افقی در عقب قرار می‌گرفت و در مدل 15پژو نصب شد. پیشرفت‌های بعدی به این صورت بود که موتور به قسمت جلوی خودرو منتقل شد و رینگ‌ها به ماشین اضافه شدند و اتومبیل‌ها به اتومبیل‌های مدرن شباهت پیدا کردند.

در سال 1898 آرمند تصمیم گرفت برای تشکیل شرکت خود از پژو جدا شود تا تمرکز بیشتری روی اتومبیل داشته باشد. در سال 1901 توانست با تولید موتوری با حجم 652 سی‌سی، قدرت 5 اسب بخار، یک سیلندر و ظاهر سنتی، برنده مسابقات بهترین مدل شود. پس از اینکه در مسابقات پاریس مقام نوزدهم را بدست آورد، تصمیم گرفت از مسابقات کناره‌گیری نماید. در سال 1903 پژو تصمیم به تولید موتورسیکلت نمود و از آن به بعد موتورسیکلت‌ها تحت نام پژو وارد بازار شدند. در سال 1903 پژو حدود نیمی از خودروها را در فرانسه تولید می‌کرد.

در سال 1907 اولین موتور شش سیلندر ساخته شده توسط پژو به نمایش گذاشته شد و همکاری تونی هوبر به عنوان سازنده موتور آغاز شد. از آنجا که تعداد زیادی خودرو با انواع متفاوت در خط تولید بود، پژو تصمیم گرفت که خط تولید دیگری را راه‌‌اندازی نماید. در سال 1912، اتور بوگاتی موتوری با حجم 850 سی‌سی و چهارسیلندر را طراحی نمود و در همان سال با تیمی متشکل از 3 راننده و یک طراح موتور به مسابقات بازگشت.
شرکت در مسابقات ادامه یافت و طی قرن بیستم پژو توسعه یافت و در سال 1926 بخش پدال و موتور از هم جدا شد و در سال 1928 مدل 183 تولید شد. مدل جدید سال 1929، پژو 201 ارزان‌ترین خودرو در بازار فرانسه و مدلی بود که علامت تجاری پژو را دارا بود. در زمان بحران مالی، فروش شرکت بسیار کاهش یافت ولی شرکت توانست نجات پیدا کند. در سال 1933 شرکت مدل 402 را روانه بازار کرد که اولین مدلی بود که سقف آن قابلیت جمع شدن داشت.

در سال 1974 پژو سهام سیتروئن را خریداری کرد و در سال 1975 شرکت را تصاحب نمود و شرکت مشترکی به نام PSA را تشکیل داد، در آن زمان سیتروئن دچار مشکلات مالی زیادی بود و مدل‌های زیادی از خودرو را برای تولید طراحی نموده بود. پژو بخش اروپایی کرایسلر را گرفت و این شرکت را از ورشکستگی نجات داد.
تمامی این سرمایه گذاری‌ها باعث شد شرکت، پول زیادی را خرج نماید و دچار مشکلات مالی شود. در سال 1983 مدل موفق پژو 205 ارائه شد و بسیاری از هزینه‌های شرکت را پوشش داد.

 

در سال 1990 با مدیریت جین مارتین فولز در PSA‌ ترکیب این دو شرکت بسیار موفق شد. در آوریل 2006 شرکت پایان کار یکی از کارخانه‌های خود را در بریتانیا اعلام نمود و این باعث از دست رفتن 2300 شغل در کارخانه و 5000 شغل خرده فروشی شد. این کارخانه اولین خودروی پژو 206 خود را در 12دسامبر 2006 تولید نمود. پژو از هدف خود که فروش چهارمیلیون خودرو در سال بود، بسیار دور بود. در سال 2008 فروش شرکت کمتر از 2میلیون دستگاه در سال بود و در اواسط 2009 به دلیل بحران مالی جهانی فروش بسیار کاهش پیدا کرد. پژو هنوز در پی نوآوری در مدل‌های اتومبیل است تا بتواند نیازهای تمامی بخش‌ها را پاسخ دهد و همین‌طور در تلاش است تا بازارهای جدید را در چین، روسیه و آمریکای شمالی داشته باشد.
در پایان سال 2008 گردش مالی شرکت با مبلغی کاهش به 4/54 میلیارد دلار و درآمد خالص به رقم 4/0 میلیارد دلار رسید.



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 توسط mehrdad nnnn | نظرات ()
هاست - . http://www.persian111.com/?rid=153848328